HAS Hogeschool organiseert op 4 februari 2020 de HAS Food Experience waarbij 240 4e-jaars studenten 140 projecten tonen. VMT sprak alvast met enkele studenten uit de categorieën Green & Tech en Lifestyle & Health over hun projecten.

De organisatie stelt dit jaar de inhoud boven de bezoekersaantallen. “Creativiteit is niet gratis”, zegt Mary van Hoek-Hendriks, programmamanager bij de HAS. Van 11.30 tot tot 15.00 uur ’s middags is de experience exclusief open voor betalende zakelijke relaties. De zakelijke gasten betalen 40 euro voor een bezoek met lunch.

Na 15.00 uur is zijn de projecten ook te bekijken voor familie en vrienden. De bezoekerssegmentatie is onderdeel van het vernieuwde HAS Food Experience concept. Dit jaar worden de FoodManship Awards uitgereikt, tijdens de opening van de dag om 12.00 uur en zijn de winnaars te bezoeken op een centraal plein.

Algendumplings

In de categorie Lifestyle & Health werkten de studenten voedingsmiddelentechnologie Renée Bijeman, Samantha Joosten, Stijn Meulenbroek en Michiel Swinkels aan de ontwikkeling van een gezond product.

Algae Holland, een algenproducent uit Zeeland vroeg aan hen om producten met algen voor humane voeding te ontwikkelen.  Nu past het bedrijf de algen alleen toe in diervoeding. Algen bevatten veel eiwit en omega-3-vetzuren die ook gezond zijn voor de mens. Producten met zeewier zijn al op de markt. Producten met algen nog weinig, bleek uit onderzoek van de studenten.

De studenten gebruikten de Scrum-methode om het product te ontwikkelen. Dit is een methode waarbij het ontwikkelproces in stukjes wordt opgedeeld waarbij duidelijk omschreven taken bij projectmedewerkers wordt neergelegd. “Dit werkt heel goed bij groepsprojecten,” vult van Hoek-Hendriks aan.

De studenten ontwikkelden een algendumpling voor Algae Holland  waarbij de algen zowel in het deeg als in de vulling voorkomen. Uit het onderzoek van de studenten is gebleken dat consumenten algen associëren met Aziatische voeding. Het bedrijf was erg enthousiast over de dumplings. Het is bedoeld als voorbeeldproduct voor klanten, maar mocht het heel erg aanslaan brengt het bedrijf het mogelijk zelf op de markt, vertellen de studenten. “We hebben het aan sstudenten en medewerkers laten proeven. Die vonden het erg lekker.”

Cake met fruitpulp

Esmee Hendriks – student Food Innovation aan de HAS – ontwikkelde binnen de categorie Green & Tech het concept SMUL om foodwaste aan te pakken.  Vanuit huis heb ik altijd meegekregen dat ik alles moet opeten. Maar er blijven altijd delen van groente en fruit over bijvoorbeeld pulp na het maken van een smoothie. Ik ontwikkelde een concept om deze resten ook te gebruiken.” Samen met de doelgroep 18-25-jarigen heeft Hendriks een creatieve sessie georganiseerd. “Deze groep heeft het gevoel dat ze alleen staan met hun behoefte om voedselverspilling tegen te gaan. Daarom doen ze het in mijn concept samen met de producent.”

De student Food Innovation heeft een bakmix voor cake bedacht waaraan de producent restpulp in poedervorm toevoegt. Consumenten kunnen thuis zelf hun restjes fruit toevoegen voordat ze de cake bakken. Esmee zelf heeft geëxperimenteerd met pulp van spinazie, appel en wortel. De student maakte daar een poeder van die is ontdaan van smaak (en daarmee ook van vitamines). Er blijft wel deels kleur en vooral veel vezels over. De ontwikkelde bakmix bevat 35% pulp  en de consument kan zelf 200 tot 300 gram oud fruit toevoegen.

Esmee is erg enthousiast over haar bakmix. Ze hoopt een producent van bakmixen geïnteresseerd te krijgen in haar product.

Eerste publicatie door Dionne Irving op 15 jan 2020
Bron: vmt.nl

HAS Food Experience
HAS Food Experience